VISTULA – ANALIZA

Wybierz datę analizy: 

vistulaVistula Group S.A. jest spółką, która specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji biżuterii oraz kolekcji mody dla kobiet i mężczyzn. Obecne oblicze Vistula Group S.A. jako jednej z najbardziej znanych firm działających w branży odzieżowej i jubilerskiej, ukształtowane zostało w wyniku realizacji intensywnego rozwoju poprzez fuzje i przejęcia dokonane w ciągu ostatnich lat. W 2006 roku spółka Vistula S.A. połączyła się ze spółką Wólczanka S.A. Vistula Group S.A. natomiast powstała w 2008 r. w wyniku połączenia firm W.KRUK i Vistula & Wólczanka. Celem wyżej wspomnianych działań konsolidacyjnych było zbudowanie grupy kapitałowej skupiającej znane polskie marki działające na rynku mody, biżuterii i towarów luksusowych. W skład Grupy wchodzą marki: W.KRUK, Vistula, Wólczanka i Deni Cler. Vistula Group S.A. od lat dynamicznie rozwija własną sieć sprzedaży detalicznej. Aktualnie liczy ona 295 sklepów o łącznej powierzchni sprzedażowej liczącej 26 tys. mkw. (w tym między innymi: 80 sklepów marki Vistula, 84 sklepy marki W.Kruk, 70 sklepów marki Wólczanka oraz 34 sklepy marki Deni Cler Milano).

ANALIZA FUNDAMENTALNA

Vistula to marka znana w Polsce od niemal 50 lat. Debiut spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie miał miejsce 30 września 1993 roku. Firma jeszcze kilka lat temu stała na skraju bankructwa. Spółka poradziła sobie jednak z problemami finansowymi i wróciła na ścieżkę wzrostu. Do rekordowych poziomów cen w okolicach 16,00 zł ma jeszcze bardzo daleko, jednak od 2012 roku kurs Vistuli znajduje się w wyraźnym trendzie wzrostowym.

Czołowe marki Vistula Group to:

  • Vistula – szeroka oferta garniturów, marynarek, spodni i koszul, ekskluzywna galanteria skórzana oraz obuwie; na polskim rynku od 1967 r.
  • Wólczanka – męskie koszule formalne i typu casual; marka istniejąca od 1948 r.
  • KRUK – biżuteria, zegarki oraz przedmioty o charakterze upominków; najstarsza marka jubilerska w Polsce, istnieje od 1840 r.
  • Deni Cler – podstawowa działalność to projektowanie, produkcja i dystrybucja ekskluzywnej odzieży damskiej; asortyment obejmuje głównie spódnice, żakiety, spodnie, bluzki, płaszcze i sukienki; produkty tej marki zostały wprowadzone na polski rynek na początku lat 90-tych.

Obecnie akcje Vistula wyceniane są na 2,32 zł. Wskaźnik C/Z (cena/zysk) = 19,90 i C/WK (cena/wartość księgowa) = 0,94. Kapitalizacja (wartość giełdowa spółki) wynosi 403 mln zł.

Plusy:

– Wzrost zysku netto w porównaniu do poprzedniego roku o 34%, przychody wzrosły o 16%. Spółka wykazuje wyraźną poprawę wyników

– W roku 2015 grupa kapitałowa zamierza przekroczyć liczbę 315 salonów wszystkich marek (plany zakładają uruchomienie 14-16 nowych salonów własnych i stoisk firmowych o łącznej powierzchni ponad 1,2 tys. mkw.)

– Przypadający w 2015 roku jubileusz 175-lecia marki W.KRUK będzie dobrą okazją do wzmocnienia prestiżu tej marki w ogólnopolskiej kampanii wizerunkowej z udziałem znanych telewizyjnych osobowości

– Zmiana dotychczasowego modelu finansowania poprzez refinansowanie zadłużenia z tytułu obligacji długoterminowym kredytem bankowym. Zmniejszenie kosztów finansowych dzięki niższemu, niż w przypadku obligacji, oprocentowaniu kredytu bankowego

– Vistula ponosi istotne koszty w euro, osłabienie europejskiej waluty w stosunku do PLN powinno korzystnie wpłynąć na wyniki finansowe spółki

– Spadek cen złota i srebra powinien pozytywnie wpłynąć na stronę kosztową

– Vistula, obok takich firm jak Kruk i Robyg, to zwycięzca rankingu Giełdowa Spółka Roku 2014. Analitycy docenili ją za najlepszą jakość produktów i usług

Minusy:

– Wciąż niepewna koniunktura gospodarcza i nastroje konsumenckie na rynku krajowym. Malejąca dynamika wzrostu gospodarczego może spowodować osłabienie popytu na produkty Grupy, co wpłynie na pogorszenie wyników i sytuacji finansowej

– W obliczu mocnego dolara wątpliwe utrzymanie obecnego poziomu kosztów w szczególności na towarach importowanych, których zakupy dokonywane są w dolarze amerykańskim

– Wzrost cen bawełny

– Spółka lubi posiłkować się kolejnymi emisjami akcji

– Wciąż nierentowna marka Deni Cler Milano

Podsumowując Vistula od dłuższego czasu poprawia swoją sytuację finansową, ma plany dalszego, dynamicznego rozwoju oraz cieszy się co raz większym zaufaniem zarówno klientów jak i inwestorów. Mimo istniejących ryzyk i dużych nakładów inwestycyjnych w roku 2015 przewidujemy, że w dłuższym terminie spółka ma duży potencjał wzrostowy. Warto jednak obserwować sytuację makroekonomiczną kraju, ze względu na to, że marki Vistula Group S.A. są postrzegane jako te luksusowe oraz mają bardzo dużą ekspozycję na rynek Polski.

14 maja 2015 r. Vistula opublikuje wyniki finansowe za I kwartał 2015 r.

ANALIZA TECHNICZNA

Vistula po silnym ruchu wzrostowym, który trwał od początku 2003 r. do połowy 2007 r. rozpoczęła korektę, której dołek możemy określić na okolicę marca 2009 r. Od tego czasu kurs porusza się w trendzie bocznym. Już w przeszłości rejon 0,70 – 0,80 zł pełnił rolę wsparcia oraz oporu. W analizowanym okresie powtórzył silne znaczenie wsparcia, gdzie pojawiły się formacje świecowe oraz techniczne prognozujące odwrócenie trendu (opis formacji już niedługo w dziale edukacja). Silny sygnał otwarcia pozycji pojawił się w okolicach stycznia, oczywiście akcje tej spółki nadal są bardzo atrakcyjne i prognozujemy jeszcze wyższe poziomy ceny. Przyszły kurs akcji będzie uzależniony od pokonania silnego oporuvistula analiza miesięcznego w rejonach 2,85 – 3,24 zł. Pozytywnym sygnałem byłoby przebicie tego poziomu przez silną wzrostową świecę miesięczną. Przedział cenowy ~2,85 zł pojawia się przy kolejnych prognozach stosujących narzędzia analizy technicznej. W tym miejscu spotyka się linia „middle” kanału wzrostowego oraz poziom 261,80% zniesienia fibonacciego, który został wykreślony z poziomu 0,71 – 1,54 zł. W prognozowaniu przyszłego poziomu cenowego bardzo ważne jest aby prognozowana cena potwierdzona była przez pozostałe analizy. Jej znaczenie jest wtedy bardziej wiarygodne. Pierwsza docelowa cena akcji to ~3,00 zł wynika to z oporu w tym rejonie, linii „middle” oraz zniesienia fibonacciego. Kolejny poziom docelowy to okolice 5,00 zł. Tutaj spotyka się górna linia kanału wzrostowego, zniesienie 261,80%  oraz kontynuacja ruchu wzrostowego, który jest mierzalny (kwadrat „A”).

vistula analizaNa wykresie tygodniowym, kurs akcji dotarł do oporu 2,45 zł. Został on pokonany, przez świecę dzienną, jednak koniec tygodnia przyniósł spadek kursu poniżej oporu. Świeca tygodniowa ma wydźwięk pro spadkowy tzn. wydłużony górny cień świadczy o sile podaży, a zamknięcie pod linią oporu świadczy o tym, że rynek silnie respektuje ten poziom. Prawdopodobny scenariusz na najbliższy czas to korekta do rejonów ~2,00 zł, chyba, że na wykresie dziennym pojawi się silna świeca (czyli sesja), która przebije opór. Analiza tygodniowa świetnie pokazuje znaczenie wsparć i oporów oraz ich wspólną cechę – pokonany opór staje się wsparciem i na odwrót. Przedział cenowy 1,37 – 1,66 zł (opór) stał się w przyszłości wsparciem, które pojawiło się w okolicach 50% ruchu wzrostowego od 0,86 – 2,40 zł (czyli kolejne potwierdzenie). Kurs akcji od okolic czerwca 2012 r. osiąga coraz wyższe szczyty oraz dołki co jest kolejnym potwierdzeniem  ruchu wzrostowego. Możemy się więc spodziewać pokonania ceny 2,40 zł i osiągnięcia nowego szczytu, prawdopodobnie w rejonie 3,00 zł, który wynika z analizy wykresu miesięcznego.

Podsumowując akcje spółki Vistula sugerują kontynuację ruchu wzrostowego. Pierwszy poziom docelowy to 3,00 zł, kolejny to już 5,00 zł. Aktualnie należałoby oczekiwać sygnału otwarcia pozycji na wykresie dziennym. 2,00 – 2,13 zł byłoby świetnym poziomem do otwarcia długiej pozycji. Vistula trafia do naszej stałej obserwacji. O nowych sygnałach będziemy na bieżąco informować.

REKOMENDACJA: CZEKAJ

 

Dodaj komentarz

6 komentarzy do "VISTULA – ANALIZA"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy
Szakal(z)Książęcej
Gość

Vistula moze byc za pare lat naprawde mocnym potentatem, zwlaszcza patrzac na to, jaki postep zrobila przez nascie lat. Moze nie osiagnie poziomu ceny jednej akcji, jak inny potentant z branzy odziezowej LPP, ale aspiracje do stania sie konkretnym bluechipem’em ma ogromne. Swoja droga, polecam zainteresowac sie inna dosc ciekawa spolka, a mianowicie LiveChat, ktorego akcje od listopada niesamowicie wystrzelily w gore ! http://stooq.pl/q/?s=lvc&c=5m&t=l&a=lg&b=0 Obserwuje LVC wlasnie od listopada i zaczynam zalowac, ze nie mialem na tyle odwagi, zeby zaryzykowac….

investjourney
Gość

Spółka ma ciekawy profil działalności, ale bez zagłębiana się pod kątem fundamentalnym ciężko mi powiedzieć coś więcej. A dlaczego Twoim zdaniem warto w nią wejść?

Szakal(z)Książęcej
Gość

Miedzy innymi warto spojrzec na jej informacje i wskazniki finansowe. http://www.livechatsoftware.pl/informacje-finansowe/

investjourney
Gość

C/Z 64 C/WK 95, odpowiednio 21 i 1 miejsce na WIG-u. Wydaje się być bardzo droga na chwilę obecną, ale być może są ku temu powody. Ciężko się odnieść bez głębszej analizy

oski7000
Gość

Witam, minęło już kilka miesięcy od Pana analizy kursu akcji Vistula. Jak ostatnie miesiące pokazały okazała się bardzo trafna. Sam na bieżąco śledzę kurs akcji od poziomu 1,14, kiedy to zainteresowałem się spółką. Jaką widzi Pan dalszą perspektywę dla kursu? Czy zmierzać będzie w kierunku wyższych poziomów, notabene wyznaczonych w analizie Pańskiej?

investjourney
Gość
Witamy na blogu 🙂 Sytuacja techniczna wygląda pozytywnie. Kurs zdecydowanie znajduje się w trendzie wzrostowym, o czym świadczą przede wszystkim wyższe szczyty oraz dołki. Możemy również zaobserwować rosnący wolumen na wzrostowych sesjach, co jest dodatkowym potwierdzeniem. Aktualnie za istotne rejony wsparcia uznalibyśmy przedział pomiędzy 2,40~2,56 zł. Wynika on z kilku czynników. Rejony te odgrywały w przeszłości rolę oporów, przy których rosła również aktywność inwestorów. Za znaczący opór możemy traktować okolice 3,20 zł. Ich pokonanie przy mocnym wolumenie otworzyłoby drogę do dalszych wzrostów. Fundamentalnie, mimo że spółka ma duży potencjał wzrostowy, istnieją pewne ryzyka, które mogą hamować dalsze wzrosty. Najbardziej na… Czytaj więcej »
wpDiscuz