STALEXPORT – ANALIZA

Wybierz datę analizy: 

logoStalexport Autostrady (dawniej STALEXPORT S.A.) rozpoczęła działalność 1 stycznia 1963 roku jako Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego „Stalexport”. Firma swoją nazwę zawdzięcza temu, że przez wiele lat zajmowała się handlem stalą. W chwili obecnej działalność spółki i podmiotów wchodzących w skład jej Grupy Kapitałowej koncentruje się przede wszystkim na działalności autostradowej. Obejmuje ona eksploatację i utrzymanie 60-kilometrowego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków, przystosowywanie innych istniejących odcinków autostrad do standardów autostrady płatnej oraz pozyskiwanie i realizacja kontraktów na budowę i eksploatację kolejnych projektów autostradowych. Od 26 października 1994 roku akcje spółki notowane są na GPW.

ANALIZA FUNDAMENTALNA

Obecnie spółka Stalexport jest w dobrej kondycji finansowej, jednak jeszcze kilkanaście lat temu firmie groziło bankructwo. Rezygnacja z działalności na rynku stalowym, podpisanie umów z wierzycielami i oparcie biznesu na segmencie autostradowym pozwoliło spółce stanąć na nogi. Ostatnie 4 lata to stała poprawa wyników finansowych, która przełożyła się na wzrost kursu Stalexport o 200%! Obecne wskaźniki giełdowe, przy cenie akcji 3,24 zł, to C/Z: 10,40 oraz C/WK: 2,31. Wartość giełdowa spółki to 801 mln zł.

PLUSY:

– Stałe źródło dochodu na wiele lat. Koncesja na zarządzanie autostradą Katowice-Kraków ważna do 2027 roku

– Stalexport to monopolista na swoim rynku

– Podwyżka cen za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków. Od 1 marca 2015 stawka opłat wzrosła o 10%

– Systematyczny wzrost natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków (6,5% w stosunku do poprzedniego roku)

– Przyśpieszenie obsługi podróżnych na bramkach autostradowych oraz dywersyfikacja form płatności (wprowadzenie kart flotowych i paliwowych, w planach elektroniczny system poboru opłat viaToll)

MINUSY:

– Natężenie ruchu – zwłaszcza w segmencie samochodów ciężarowych – w dużym stopniu uzależnione od tempa rozwoju gospodarczego

– Wciąż bardzo duże zadłużenie

– Obszar infrastruktury drogowej jest sektorem silnie uzależnionym od regulacji państwowych

Podsumowując spółka Stalexport Autostrady wydaje się być spółką ze sporym potencjałem. Największym zagrożeniem jest jednak koniunktura gospodarcza. Firma jest w dużym stopniu uzależniona od tempa rozwoju gospodarczego, a w obliczu spodziewanego spowolnienia może mieć problem z utrzymaniem obecnych poziomów przychodów/zysków.

ANALIZA TECHNICZNA

analiza stalexportAnalizę techniczną rozpoczniemy od wykresu w ujęciu miesięcznym. Akcje mają za sobą silny okres spadków, który trwał prawie od początku notowań spółki na GPW. Tak naprawdę swój dołek cenowy kurs osiągnął dość niedawno, bo w sierpniu 2011 roku. Od tego momentu cena poruszą się w kanale wzrostowym, który na analizie reprezentują dwie zielone linie. W okolicach października 2013 roku doszło do przebicia linii trendu spadkowego. Linia ta, oznaczona cyfrą 4, odgrywała duże znaczenie dla ceny. Kilkakrotnie pełniła funkcję oporu. Dlatego pokonanie jej, przy odpowiednio wysokim wolumenie, czyli aktywności inwestorów ma pozytywny wydźwięk. Od dołka cenowego, o którym była mowa, na wykres zostały naniesione poziome linie „łączące” świece (miesiące) o silnym znaczeniu z ich wolumenem. Widzimy, że w ważnych miejscach dla ceny (pokonanie poziomów oporu – linii trendów spadkowych) wolumen był wyższy, niż podczas wcześniejszych miesięcy. Wnioskujemy więc, że popyt przeważa na akcjach STX.

Niepokojące informacje płyną ze wskaźnika STS oraz analizy harmonicznej ruchu. Ostatni szczyt cenowy został osiągnięty przy niższej wartości wskaźnika STS. Jest to dywergencja niedźwiedzia, która może sygnalizować problemy z osiągnięciem kolejnych szczytów. Kanały poziome, oznaczone cyframi 1, 2, 3 to prezentacja harmoniczności ruchu ceny. Kurs dwukrotnie po pokonaniu zbliżonego odcinka, wzrostu ceny, zmieniał kierunek i zaczął spadać. Ostatni impuls wzrostowy zrealizował prawie cały zakres przedstawionego ruchu. Mamy więc dwa sygnały, które sugerują zachowanie ostrożności.
analiza stalexportJeśli spojrzymy na wykres w ujęciu tygodniowym, rysuje nam się silny trend wzrostowy, który porusza się w kanale wzrostowym. Cena stale osiąga coraz wyższe szczyty (HH) oraz wyższe dołki (HL) co jest oznaką silnego ruchu wzrostowego. Na tej analizie również zaprezentowano „łączenia” silnych świec z ich wolumenem. Pozwala to lepiej interpretować siłę ruchu oraz pozwala zorientować się czy na rynku dominują kupujący czy sprzedający. Według nas, na papierach spółki STX nadal u władzy są inwestorzy, którzy są skłonni za akcje płacić coraz więcej. Silne świece wzrostowe, oraz ruchy wzrostowe występowały przy zwiększonym wolumenie. Najbliższym wsparciem dla akcji, jest strefa 2,90 – 3,00 zł. Wynika ona ze zmiany biegunowości, poprzedni opór staje się wsparciem, a także z analizy zniesień Fibonacciego. W tym przedziale znajdują się miary 50% oraz 61,8% ostatnich impulsów wzrostowych.

Akcje tej spółki będziemy bacznie obserwować. Istnieje kilka czynników, które sugerują zachowanie ostrożności, jednak przeważają pozytywne sygnały. Obecna sytuacja na giełdach stwarza dodatkowe zagrożenie, dlatego o zainwestowaniu w akcje będzie decydowało pojawienie się silnego sygnału kupna.

PROGNOZA: NEUTRALNA

 

4
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
investjourneyobserwator@gmail.comObserwator Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Obserwator
Gość
Obserwator

Świetna analiza. Byłem posiadaczem tej spółki, ale niestety obsunięcie kursu akcji poniżej 3.00 zł aktywowało mój stop-loss. Jak się okazało później było to klasyczne wyleszczenie, bo po aktywowaniu stop lossów poniżej tego ważnego poziomu nastąpiło dynamiczne odbicie. Jednak jak czas pokazał również i ono nie zakończyło się to dalszym rajdem tylko powrotem w dół i kiszeniem się kursu w okolicach 3.20 zł. Dużym problemem jest mała płynność tej spółki. Zajęcie pozycji wejściowej i wyjściowej obciążone jest sporymi kosztami spreadu, co szczególnie przy bardzo chimerycznym zachowaniu kursu nie tak prosto przełożyć na przynajmniej break-even. Ogólnie koszty transakcyjne GPW są bardzo duże… Czytaj więcej »

investjourney
Gość

Zgadzamy się co do tego, że na tej spółce problematyczna jest płynność. Jeszcze niewielu inwestorów interesuje się papierami Stalexportu. Wnioskujemy, że bardziej interesują Cię inwestycje krótkoterminowe, a nawet day-trading ? Oczywiście nie wolno pomijać tak ważnej kwestii jak prowizje. One po prostu były, są i będą i nie zamierzamy udawać, że jest inaczej 🙂 Nawet patrząc na nasze dotychczasowe transakcje na prowizje wydaliśmy ok 50 zł, a to pomniejszyło nasz wynik o 1,85%. Często początkujący inwestorzy nie zwracają uwagi na ten aspekt. Jest on dość istotny szczególnie dla graczy krótkoterminowych. W długim terminie raczej nastawiamy się na większe zyski, które… Czytaj więcej »

obserwator@gmail.com
Gość
obserwator@gmail.com

Dokładnie … pierwsze co mi przyszło do głowy jak zobaczyłem wasze niedawne podsumowanie działalności z wynikiem, który okazał się być pod kreską to oczywiście to, że znaczna cześć strat związana jest z kosztami transakcyjnymi i spreadem. I faktycznie z tego co podajecie w komentarzu stanowiło to aż 2/3 obsunięcia początkowego kapitału. A co do Stalexportu to faktycznie jest to mało popularna spółka. Na forach bankier.pl i parkiet.com praktycznie nic się nie dzieje i sporadycznie tylko ktoś dodaje komentarze. Ilość dziennych transakcji jest też bardzo niska, a wolumen na sesji potrafi być mniejszy niż 50 tys. zł. Przynajmniej tak było jak… Czytaj więcej »

investjourney
Gość

Nasz cel od początku naszej podróży inwestycyjnej to długoterminowe zyski. Staramy się selekcjonować spółki, które w dłuższej perspektywie dadzą nam zarobić. Oczywiście stale się uczymy i wyciągamy wnioski z naszych decyzji, udoskonalając naszą strategię inwestycyjną.