Tydzień 241 – Motoryzacyjny gigant

Zakończony właśnie tydzień nie był dla nas łaskawy. Wartość portfela spadła do poziomu 47.691,85 zł. Zanotowaliśmy więc stratę 624,10 zł w relacji do poprzedniego tygodnia. Aktualna stopa zwrotu kształtuje się na poziomie +85,93%. Najwięcej traciły spółki z sektora producentów gier choć CDR radzi sobie całkiem dobrze. Z powodu natłoku obowiązków prywatnych analiza Creativeforge Games została przełożona na następny tydzień 🙂

Bitcoin poszybował

Jeżeli na rynku akcji dzieje się źle, to może warto spojrzeć na krypto ;p? Choć patrząc na niemiecki indeks DAX, który w ostatnim czasie pokonał lokalne maksima, to tragedii raczej nie ma. No ale wszystko wskazuje na to, że jakby nie było to BTCUSD lubi Fibonacciego ;D W miniony piątek kurs bardzo mocno wzrósł, o blisko 17%. Wzrost kontynuowany był podczas dnia kolejnego, ale wtedy też pojawili się sprzedający, których siła spowodowała ukształtowanie się długiego górnego cienia świecy. Pytanie czy to już koniec korekty, czy tylko chwilowe „kantowanie” rynku. W trakcie tej dużej zmienności pojawił się również spory wolumen. Dla mnie (Michał) sytuacja nie jest jeszcze klarowna i nie jestem w stanie jasno powiedzieć, czy trend spadkowy właśnie się zakończył. Ja czekam, a jakie są Wasze ruchy ? 😊

Analiza techniczna dla Czytelników- WIELTON

Grup Wielton kładzie duży nacisk przede wszystkim na dbanie o najwyższą jakość produktów. Inwestują w najlepszych specjalistów oraz nowoczesne procesy automatyzacji i robotyzacji produkcji. W ten sposób są w stanie zwiększać nie tylko jakość produkowanych pojazdów, ale też możliwości produkcyjne firmy. Spółka wybiega w przyszłość dlatego m.in. patronuje kierunkowi na Politechnice Śląskiej oraz klasie kierunkowej stworzonej w Zespole Szkół nr 2 w Wieluniu. Jak podkreśla firma, obszar edukacji jest ważnym elementem budowania polityki Employer Brandingu firmy.

Ponadto w lutym 2016 roku zostało otwarte Centrum Badawczo-Rozwojowe Wielton S.A. Jest to jedyny ośrodek badawczy w Polsce i drugi w Europie posiadający stanowisko do badań trwałościowych pojazdów. Centrum jako zaplecze inżynieryjno-naukowe zajmuje się tworzeniem innowacyjnych rozwiązań technologicznych i wsparciem rozwoju produktów grupy Wielton.

Ten krótki wstęp pozwala nam zorientować się z jak dużym gigantem (nie boimy się użyć tego słowa) na rynku motoryzacyjnym w Europie, jak i na świecie mamy do czynienia.

We wrześniu 2019 r.  wg danych rynkowych, Grupa Wielton zajęła ósme miejsce na świecie (trzecie miejsce wśród firm z Europy) wśród największych producentów naczep, poprawiając wynik o dwie pozycje. Grupa osiągnęła najwyższą dynamikę wzrostu wśród firm z pierwszej dziesiątki rankingu.

Sprzedaż zwiększyła się 3,5-krotnie na przestrzeni ostatnich pięciu lat. Podczas gdy przychody ze sprzedaży w 2014 r. wyniosły niespełna 600 mln zł, w roku 2018 było to już niemal 2,1 mld zł. Grupa wypracowała w tym czasie ponad 272 mln zł zysku netto.

 „Rośniemy nie tylko dzięki przejęciom, ale także za sprawą intensywnego rozwoju organicznego” zauważa Mariusz Golec, Prezes Zarządu Wielton S.A. i dodaje – „W 2018 roku zakończyliśmy kilka strategicznych projektów inwestycyjnych, które w fazie przejściowej mogą mieć wpływ na nieznaczne obniżenie efektywności operacyjnej zakładu produkcyjnego w Wieluniu. W dalszej perspektywie jednak staną się istotnym motorem napędowym do budowania wyższego poziomu marżowości w Grupie.”

Potencjał na rynku, w byciu liderem oraz utrzymaniu wysokiego poziomu sprzedaży mają firmy, które rozumieją aktualne trendy i dostosowują się do nich, aby zdobyć silną pozycję.

„W 2017 roku, Wielton przejął niemiecką grupę Langendorf. Transakcja pozwoliła grupie wejść na bardzo dojrzały i największy w Europie niemiecki rynek. Dodatkowo sfinalizowała  przejęcie francuskiej spółki Fruehauf SAS. Działania te są konsekwencją realizacji strategii wzrostu na lata 2017-2020.  Zgodnie z jej założeniami Grupa Wielton planuje zwiększenie wolumenu  sprzedaży z 12,9 do 25 tysięcy sztuk rocznie, podwojenie rocznych  przychodów ze sprzedaży do poziomu 2,4 mld zł, przy utrzymaniu wysokiego poziomu rentowności, a także wzrost obecności na kluczowych rynkach  zagranicznych.” – źródło.

OK, to wiemy już, że Grupa Wielton jest spółką z ogromnym potencjałem oraz buduje mocną pozycję na światowym rynku. Co więc jest przyczyną spadku kursu od 2017 roku z poziomu ok 18 zł do aktualnych okolic 7,50 zł? Zanim to wyjaśnimy, przyjrzyjmy się jeszcze informacjom pochodzącym raportu Roland Berger– globalnej firmy consultingowej (wiodący doradca w zakresie przemysłu samochodowego), która wymieniła kilka prognoz dla rynku naczep i ciężarówek.

  1. W krótkim/ średnim terminie, PKB w Europie będzie napędzać popyt na ciężarówki i naczepy. Silniejszy wzrost prognozowany jest dla krajów Europy wschodniej.
  2. Stale rozwijający się sektor budowlany będzie miał pozytywny wpływa na popyt ciężarówek oraz naczep.
  3. Długoterminowym czynnikiem wpływającym pozytywnie na popyt jest wzrost transportu (wolumen), głównie w mniejszych krajach Europy.
  4. Grafika strona 23. Prognozowany wzrost ilości „masy ładunkowej” oraz zapotrzebowania w sektorze budowlano- konstrukcyjnym.

Inne źródła podają, że w latach 2017–2021 rejestracja przyczep będzie wyższa niż jakikolwiek inny pięcioletni okres w historii mimo tego iż w  2019 r. prognozuje się słabszy popyt. Poprzedni pięcioletni rekord był okresem 2004-2008.

Żeby nie było tak kolorowo, to kluczowym czynnikiem wpływającym na branżę w najbliższym czasie mogą być oznaki spowolnienie gospodarczego, głównie na rynku niemieckim, które już są widoczne. Dodatkowo dochodzi kwestia Brexitu.

„Co istotne, w kontekście Brexitu, polska branża transportowa odgrywa kluczową rolę w przewozie towarów pomiędzy Wielką Brytanią a krajami UE. Ze statystyk brytyjskiego rządu wynika, że polskie ciężarówki odpowiadają za transport 20 proc. towarów między Wielką Brytanią a pozostałymi krajami Unii Europejskiej. Codziennie na Wyspy wjeżdża lub wpływa na promach ok. 1200 polskich tirów. Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii może więc wiązać się z nie lada wyzwaniem dla polskich przewoźników.”źródło.

Mamy więc dwa ogromne czynniki, z którymi spółka nie jest w stanie walczyć. Nie pokona spowolnienia gospodarczego, ale może się w pewnym stopniu do niego przygotować. O tym też wielokrotnie powtarzał Prezes i dlatego duży nacisk kładzie na inwestycje w pozyskiwanie i rozwój pracowników, śledzi trendy, dba o jakość produktu oraz dywersyfikuje geograficznie biznes.

Nadzieją, po raz kolejny w gospodarce (CCC), jest rozwój E-commerce.

„Falą wznosząca, która może ponieść w górę polską branżę transportową jest w mojej ocenie rozwój e-commerce. Według prognoz firmy Statista w 2019 r. globalne przychody z handlu internetowego przekroczą 2,02 bln dolarów. Największą część tego rynku będą stanowić zakupy ubrań i obuwia (601 mld dolarów). Przychody z e-commerce mają rosnąć w kolejnych latach średnio w tempie ok. 9 proc. rocznie i w 2023 r. osiągnąć wartość 2,85 bln dolarów.”źródło.

Ogromny potencjał i szansa na wyjście bez szwanku z ewentualnego spowolnienia gospodarczego może też zapewnić współpraca z Amazon. Grupa prowadzi jeden z projektów, który w obecnej fazie zakłada wyprodukowanie 40 sztuk testowych pojazdów. Jeżeli współpraca się rozwinie to Wielton zdobędzie ciekawego kontrahenta 😊

Wielton

Wykres prezentuje najprostszą wersję analizy technicznej, z jaką można się spotkać nie tylko na naszym blogu, ale również na wielu serwisach giełdowych. Cała analiza opiera się o poziom wsparcia cenowego, które zostało przez nas podkreślone już w majowym podsumowaniu. 

Po tych kilku miesiącach rynek dotarł do okolic 6,00~8,30 zł za akcje, które traktujemy jako potencjalne pole do odwrócenia trendu spadkowego. Krótka analiza fundamentalna, którą zaprezentowaliśmy w dzisiejszym podsumowaniu, pozwala nam przyjąć tezę, że spadki wywołane były m.in. realizacją strategii od 2017 roku. W trakcie jej trwania Grupa dokonała licznych akwizycji oraz inwestycji, które finansowane były nie tylko ze środków własnych. Zadłużenie finansowe z poziomu ok 73 mln w II kw. 2016 roku wzrosło do ok 410 mln w II kw. 2019 roku. Diametralnie jednak w tym czasie zmieniły się obroty spółki ponieważ w relacji do 2016 roku wzrosły blisko dwukrotnie. Aktualne poziomy cenowe są więc bardzo atrakcyjne. Inwestorzy jednak mogą nadal obawiać się spowolnienia gospodarczego oraz konsekwencji Brexitu. Publikacja raportu okresowego, która będzie miała miejsce 20 listopada może częściowo pokazać jak spółka sobie radzi w czasach niepewności.

Kurs: 7,47 zł

C/Z: 6,34

C/WK: 1,26

Kapitalizacja: 451 mln zł

EM-Score Altmana: 5,2 (ryzyko bankructwa: średnie)

F-Score: 

Analizę techniczną jakiej spółki chciałbyś zobaczyć?
 

12
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
9 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
WiarusDamianMaciekwolnyInvestJourney Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Grigori
Użytkownik
Grigori

WLT interesuję się od dawna i doszedłem do wniosku, że z uwagi na brak zainteresowania giełdą przez statystycznego Kowalskiego WLT i podobne spółki będą cierpieć na niedowartościowanie. Może po uruchomieniu PPK jakiś kapitał się tu pojawi, a rząd zrobi GPW jakąś kampanię reklamową żeby przyciągnąć dodatkowy kapitał i napompować trochę wyceny spółek w portfelach uczestników PPK. Wtedy wszyscy będą zadowoleni, a giełda może wreszcie straci łatkę kasyna..

Wracając do samej spółki – okres przejęć powinien dobiegać końca i grupa zacznie pracować nad poprawą marży i redukcją sporego zadłużenia. Niestety ryzyko globalnych zawirowań ciągle jest tu obecne.

Tiko
Gość
Tiko

Wielton ma wysoki wskaznik zadluzen. Jak na moje standardy ryzykowna inwestycja. Chyba, ze mowimy o spekulacji.

Tomek
Gość
Tomek

The Dust już poniżej zakupu, była piękna okazja to sprzedać za kilkanaście zł gdy był hype. Teraz to ja tu widzę na wykresie lawinę panowie.

InvestJournojowy K
Użytkownik
InvestJournojowy K

@Tomek No masz rację. Mogliśmy mieć 100% zysku a mamy minimalną stratę. Mogliśmy więc to lepiej rozegrać. Rynek NC jest tak dynamicznym rynkiem, że nasza strategia nie zawsze się tu sprawdza 😛 Na swoje usprawiedliwienie mamy tylko to, że fundamentalnie nadal uważamy, ze to dobry typ, a inwestycja jest długoterminowa i rozliczymy się z niej za ok 3-4 lat. No ale okazja zmarnowana. Czasu nie cofniemy, nie gdybamy, walczymy dalej 😀

Searl
Gość
Searl

Może warto wejść w coś z OZE, np.: ML System, Novavis, Columbus aby podreperować portfel.

wolny
Użytkownik
wolny

Bo juz od 3 miesiecy jest na topie. Wszystkie spolki z tego sektora wzrosly kilkukrotnie wiec jest hype 😀 Ja bym sie bal teraz wchodzic. W kazdym momencie moze byc sroga korekta.

Damian
Gość
Damian

Ja odpowiem o OZE. Zgodnie z dyrektywą UE Polska jest zobowiązana do osiągnięcia 15% udziału energii pochodzącej z odnawialnych źródeł w końcowym zużyciu energii w już w roku 2020. Z kolei do roku 2030 udział OZE ma wynieść 32%. Aktualnie w Polsce ten wskaźnik wynosi nieco ponad 12%. Nie ma wyjścia, ten sektor będzie rósł, bo ktoś to musi realizować 🙂
Poza tym uważam że boom na gamedevie powoli dobiega końca i ten kapitał będzie musiał gdzieś pójść. Ciekawe jaką perspektywiczną branżę wybierze 😉

Wiarus
Gość
Wiarus

OZE jest nierentowne jeszcze bardziej od polskich kopalń, a opieranie gospodarki na tej postaci energii to sabotaż. Panele słoneczne są fajne jak ktoś ma dom bo sobie zasili niektóre urządzenia, ale w skali makro to tam jest tylko propaganda i wyciąganie dotacji. Natomiast budowanie w Polsce OZE na bazie elektrowni na wodzie lub wiatraków to propaganda. U nas tylko zostają panele słoneczne bądź palenie drewna (a to też jest OZE). Do roku 2030 UE może już nie być, a Polska nie zrealizuje tych celów tak czy inaczej bo tym nie da się zasilić gospodarki. OZE może się zacząć sprzedawać pod… Czytaj więcej »

Maciek
Gość
Maciek

Pisali, że kupują na kilka lat, a ty teraz komentujesz bieżący kurs ? LOL Dla mnie fundamenty książkowe są słabe, ale bądźmy poważni.