Tydzień 257 – Play „Niesamowity” Way

W ostatnich tygodniach polska branża gamedev zyskała nową gwiazdę. Do znanego wszystkim i uwielbianego przez miliony CD Projektu dołączył mniej znany, ale coraz mocniej rozpychający się na rynku PlayWay. +16,61% w 5 dni, +31,91% w miesiąc, +113,55% w 3 miesiące, +143,23% w rok oraz +691,15% w 3 lata. Tym samym PlayWay, z kapitalizacją 2,5 mld zł, został drugą najbardziej wartościową spółką gamedev w Polsce (pierwszy jest oczywiście CD Projekt – 31,3 mld zł, a trzeci Ten Square Games – 1,9 mld zł). Wielką czwórkę z ponad miliardową kapitalizacją uzupełnia 11 bit studios (1,05 mld zł). Mamy to szczęście, że wszystkie trzy spółki (poza TEN) znajdują się obecnie w naszym portfelu. I to już od kilkunastu/kilkudziesięciu dobrych miesięcy 🙂 I o ile CDR i 11B zafundowały już nam trzycyfrowe rajdy na północ, to teraz na taki ruch zdecydował się PlayWay. Tym samym wartość naszego portfela osiągnęła rekordowe 64.063,01 zł. Nasz zysk netto to +137,27%

Z tej okazji przyglądamy się dzisiaj nadchodzącym grom ze stajni PLW oraz odpowiadamy sobie na zaledwie jedno, ale jakże ważne pytanie: „CZY JEST FUN?” 😀 Stali Czytelnicy bloga na pewno wiedzą, że właśnie w ten sposób analizujemy spółki z branży gamedev i to właśnie na tej podstawie podejmujemy decyzje inwestycyjne 🙂 Dla osób, które po raz pierwszy są na naszym blogu zaznaczamy, że poniższe opinie nie są jakimiś profesjonalnymi recenzjami, czy rekomendacjami. Nie uwzględniają one też żadnych liczb, jak chociażby wishlisty, grupy społeczności, wyświetlenia trailera itp. Po prostu gameplay + opis gry + my. I tyle 😀 No to jedziemy!

House Flipper (PS4/Xbox)trailer

Premiera: 25-27 luty 2020

Tego tytułu chyba nie trzeba przedstawiać. Mega bestseller grupy PlayWay, który po fantastycznej sprzedaży na PC, teraz spróbuje podbić serca konsolowców. Czy mu się to uda? Osobiście nie zaryzykowalibyśmy stwierdzenia, że nie. Już CMS pokazał, że symulatory PLW mają bardzo fajny potencjał sprzedażowy na PS4/Xbox. A teraz na te platformy zmierza mega hit od Frozen District, czyli symulator domów. Dla nas pewniak, mimo że początkowo nie doceniliśmy House Flippera. Tytuł jednak pokazał, że potrafi dać graczom sporo frajdy na wiele godzin. Doczekał się także już dwóch dodatków (Garden, HGTV), co jeszcze bardziej urozmaiciło rozgrywkę. A więc kupujemy domy, remontujemy, wykańczamy, dekorujemy i sprzedajemy z zyskiem. Jakże proste, ale jednocześnie jakże wciągające. Spodziewamy się, że podobnie do gry podejdą posiadacze konsoli i tytuł sprzeda się w setkach tys. szt. A to oczywiście oznacza dodatkowe, grube miliony dla PlayWay.

Tank Mechanic Simulator (PC)trailer

Premiera: 20 luty 2020

No to teraz coś nowego. Symulator naprawy czołgów. Z trailera i opisu dowiadujemy się, że jesteśmy właścicielem muzeum, a naszym zadaniem jest odzyskiwanie zniszczonych czołgów, a następnie ich odnawianie. Hmmm o ile jeszcze tego typu pomysł w samochodach nam się podoba, to w czołgach już niekoniecznie. Maniaków militarnych raczej nie ma aż tylu, by zrobić z tej gry jakiś nowy super hit. Sama rozgrywka też jak dla nas odgrzewany kotlet. To wszystko już było. Fun może jest tylko na początkowe minuty, kiedy jest jakiś powiew świeżości w postaci czołgów. Później jednak – dla nas nuda.

Nasza prognoza sprzedaży w pierwszych 3 dniach: 10-15k szt.

Animal Shelter Simulator trailer

Premiera: TBA

No to teraz coś zdecydowanie lepszego – symulator schroniska dla zwierząt. Już pierwsza nasza myśl po zobaczeniu tytułu była w stylu: „oho, jedziemy po emocjach. Dooooobrze!” 😀 No i trailer utwierdził nas w przekonaniu, że PlayWay po raz kolejny w swojej grze chce poruszyć gracza i sięgnąć do jego wnętrza. A by tego dokonać, tym razem w swojej grze wykorzystuje (oczywiście w pozytywnym tego słowa znaczeniu) zwierzęta! Miłośników czworonogów są na świecie miliony, a któż by nie chciał przygarnąć opuszczonego, zmokniętego, biednego pieska, otulić go, nakarmić, wyczyścić i sprawić, by znalazł nowy dom i był szczęśliwy? Oczywiście nie będzie to jakiś mega hicior, ale – z powodów wymienionych powyżej – na siebie zarobi. Jest to właśnie typowa gra PlayWay, jakiej od tego studia oczekujemy. Prosty pomysł, ale skuteczny! I o to chodzi!

Nasza prognoza sprzedaży w pierwszych 3 dniach: 20-30k szt.

Rustlertrailer

Data premiery: Q3 2020

No i tutaj już mamy jak dla nas gracza z wyższej półki. Rustler (Grand Theft Horse) to gra do złudzenia przypominająca GTA. Tyle, że tym razem trafiamy do średniowiecza. Wcielamy się w rolę złodziejaszka, drobnego przestępcy, który próbuje zdobyć hajs i nie umrzeć przy okazji. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić – zwłaszcza, jeżeli zaczynasz na samym dnie feudalnej hierarchii społecznej. Ale… prawo jest po to, żeby je łamać! Zrzuć rycerza z jego konia, zgub pościg i możesz już wozić się po mieście. Like a boss. (opis z gry). Brzmi nieźle. Może być przy tym niezły ubaw. Kto grał w GTA (dla nas najbardziej gra przypomina GTA 2), to wie, że z takiego krzątania się po mieście i siania spustoszenia może być, wbrew pozorom, sporo zabawy. Twórcy dodatkowo zapowiadają walki konno na kopie, średniowieczne MMA, czy zbieranie trupów. Gra ostatnio wystartowała w kampanii na kickstarterze i wymaganą kwotę zebrała w 50% czasu. A to zawsze dobrze świadczy o przyszłej sprzedaży.

Nasza prognoza sprzedaży w pierwszych 3 dniach: 50-60k szt.

I jeszcze 2 gry, o których pisaliśmy w poprzednim artykule (Pomysłowy PlayWay), czyli:

Mr. Preppertrailer

Data premiery: TBA

„Szykując się na nuklearną zagładę rozbudowujemy swój podziemny schron. Gra wyglądana na bardzo przyjemną, ale na razie nie ma zbyt wielu materiałów na jej temat. Ale wydaje nam się, że gracze lubią takie klimaty. Schować się pod ziemią, rozbudowywać swoje „tajne królestwo”, hodować roślinki, konstruować maszyny, handlować różnymi rzeczami w celu przetrwania (nasza opinia z forum – przyp. red.)Gra ukazana w przekroju pionowym, swoim klimatem i wykonaniem bardzo zbliżona do Fallout Shelter. Być może również troszeczkę do This War of Mine? Wciąż brakuje jeszcze wielu informacji na jej temat oraz jakichś materiałów filmowych, no ale.. coś w sobie ma. I wydaje nam się, że może być z tego dobry pieniądz dla PlayWay 🙂

Od tego czasu minęło już 10 miesięcy, a gra nadal w produkcji. Wiemy już jednak, że została ona mocno rozbudowana, chociażby o nowe zajęcia, mechaniki, lokalizacje, czy questy 🙂 Podobno wielkimi krokami zbliżają się beta testy, tak więc z premierą powinniśmy zdążyć jeszcze w tym roku.

Nasza prognoza sprzedaży w pierwszych 3 dniach: 60-75k

Bum Simulator trailer

Data premiery: TBA

„Oczywiście nie mogło zabraknąć tej perły! Symulator żula to jest to, na co czekają gracze z całego świata! Tutaj nie ma co mówić – trzeba samemu obejrzeć: Official Trailer oraz Pidgeon Tornado 😀 Tutaj fabuła schodzi na drugi plan. Tutaj liczy się fun! 😀 Fani symulatora kozy (liczeni w milionach) powinni być zachwyceni 😀 Streamerzy i ich widzowie również 😛 Podsumowując: TOP1 steama, błyskawiczny zwrot kosztów i zaskakująco dobra sprzedaż. I nie, nie robimy sobie z Was jaj! 🙂

Po prawie roku od tego wpisu – u nas bez zmian 🙂 Jest to gra, na którą bardzo liczymy 😀 Spodziewamy się sprzedaży liczonej w setkach tyś. szt. Jest tutaj jednak jeden warunek – Ragged Games muszą zachować szkielet tej produkcji, jej prostotę i nacisk na humor. Tutaj, podobnie jak Mr. Prepper gra dostała dodatkowy czas i zostanie mocno rozbudowana. Oby w tym okresie projekt nie zszedł na złe tory, jakimi w tym przypadku będą dla nas jakaś skomplikowana fabuła, dialogi, czy realizm. Bardzo łatwo tutaj, mimo dobrych chęci, wszystko zepsuć i pozbawić grę jej duszy. Miejmy jednak nadzieję, że w tym przypadku tego nie doświadczymy.

Nasza prognoza sprzedaży w pierwszych 3 dniach: 75-100k szt.

Podsumowanie – Niesamowity PlayWay

Do dzisiejszego podsumowania wybraliśmy gry, które już niebawem mają swoje premiery, gry nowe, o których jeszcze nie pisaliśmy oraz gry stare, na które najbardziej liczymy. Swoje oczekiwania sprzedażowe przedstawiliśmy w swojej prognozie. Dlaczego zdecydowaliśmy się na ich publikacje? Gdyż jest to świetny sposób na sprawdzenie siebie, swojej umiejętności badania rynku. Do tego wydaje nam się, że jest to fajne odniesienie do Waszych własnych szacunków, a co za tym idzie zachęta do dyskusji 🙂 Za jakiś czas sprawdzimy na ile się myliliśmy. Zbierając jednak to wszystko do kupy – PlayWay jest naprawdę niesamowitą spółką. Potrafi on robić gier dużo, ale nie odbywa się to kosztem jakości. Dużo pomysłów jest prostych, ale bardzo trafionych! A, że ich produkcja nie kosztuje dużo, to ogromna większość z nich na siebie zarabia. Czy właśnie nie o to chodzi w tym biznesie? 😀 Tak więc dla nas pewniak na kolejne lata. I, mimo redukcji podyktowanej obecną stopą zwrotu i ochroną zysku, nic się tutaj w naszym postrzeganiu spółki nie zmienia.

A Wy co myślicie o nadchodzących grach PLW? Która Waszym zdaniem ma szanse stać się „nowym Minecraftem”, którego tak szuka Prezes Krzysztof Kostowski? 🙂

Analiza techniczna dla Czytelników – Bloober Team

Bloober to spółka, do której mamy lekki sentyment ze względu na nasze historyczne inwestycje. Choć aktualnie nie posiadamy ich akcji w portfelu to czasem i tak zerkamy na tą spółkę 🙂 

BLOKurs akcji wrócił na poziomy około 80,00-90,00 zł, czyli rejon w którym sprzedaliśmy swój ostatni pakiet księgując zysk brutto na poziomie około 120%. To był majstersztyk w wykonaniu Kamila 🙂 Aktualnie cena wykazuje jednak spore aspiracje na to aby wejść w strefę historycznych szczytów czyli okolice 100,00-125,00 zł. W mojej ocenie może powalczyć nawet o nowe rekordy. Wynika to m.in. z reakcji inwestorów na ogłoszoną strategię spółki oraz komunikat o nowym produkcie związanym z marką Observer. Komunikaty te zostały ogłoszone w bliskiej odległości czasu od siebie i widać mocny impuls wzrostowy, który może być właśnie rezultatem oczekiwań graczy/ inwestorów. Na plus jest fakt, że po tych wydarzeniach cena jeszcze nie zawróciła. Jeżeli jednak miałaby nastąpić korekta ceny akcji to mocny poziom wsparcia znajduje się na wysokości 50,00-62,00 zł gdzie historycznie pojawiła się mocna obrona spadków w połączeniu z wysokim wolumenem. 

Kurs: 88,60 zł

C/Z: 35,07

C/WK: 5,47

Kapitalizacja: 156,6 mln zł

EM-Score Altmana: 12,6 (ryzyko bankructwa: prawie żadne)

F-Score: 

Analizę techniczną jakiej spółki chciałbyś zobaczyć?
 

22
Dodaj komentarz

avatar
5 Comment threads
17 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
13 Comment authors
InvestJournojowy KMichasTomekDarekPInvestJourney Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Tompson
Użytkownik
Tompson

Jak zawsze wpis który bardzo ciekawie się czyta. @investjourney wprowadziłbym jednak małą poprawkę. Trzecią siłą gamedev na parkiecie obecnie jest nie 11Bit, lecz TSG z kapitalizacją na dzisiaj wynoszącą 1,897 mld zł.

InvestJournojowy K
Użytkownik
InvestJournojowy K

@Tompson Dzięki wielkie 🙂 No a co do TEN to oczywiście masz rację, nasz błąd, już poprawiony 😀 dzięki za czujność 🙂

Grigori
Użytkownik
Grigori

Dzięki za kolejny wpis o PLW. Wszystkich większych gier oczywiście nie sposób opisać w jednym cotygodniowym wpisie. W odniesieniu do tych już wspomnianych, to mam podobne odczucia jeżeli chodzi o tzw „fun”. Z tankiem chcą trafić do dość wąskiej grupy graczy, chociaż jak pokazuje przykład World of Tanks wcale nie musi to oznaczać małego zainteresowania. PLW jest jak Netflix

InvestJournojowy K
Użytkownik
InvestJournojowy K

@Grigori Dokładnie. PLW ma tyle gier, że potrzebowalibysmy chyba z 10 artykułów, by je wszystkie omówić 😀 A jakie byś jeszcze dodał na listę w pierwszej kolejności? Mógłbyś rozwinąć swoje porównanie do Netflixa?

Grigori
Użytkownik
Grigori

Netflix podejmuje często jakieś niszowe tematy i na tej podstawie robi seriale. W założeniu mają powstawać produkcje, które nie są dla każdego ale mają coś w sobie. Podobnie działa PLW i mimo, że tematyka niektórych produkcji jest dyskusyjna albo kontrowersyjna, to celują w do tej pory niezagospodarowane obszary.
Z gier na pewno zabrakło np Junkyarda, 112 Operator, I Am Jesus Christ, Builders Of Egypt, Alaskan Truck Simulator, I Am Your President, Lust from Beyond. Reszty nie wypisuję żeby nie zaciemniać obrazu 😉

Stary_gracz
Gość
Stary_gracz

Zdecydowanie zaniżyliście Tank Mechanic Simulator.Gra jest mniej więcej skrzyżowaniem Car Mechanic Simulator z grą o zacięciu militarnym.W pierwszych trzech dniach sprzeda się o wiele więcej niż 15 tys. egzemplarzy.Odnosze wrażenie że prognoza dotycząca Tank Mechanic to z waszej strony „specjalna zagrywka”,aby wielu inwestorów sprowokować do dyskusji 🙂 Co do prognozy w przypadku innych premier,zgadzam się.

InvestJournojowy K
Użytkownik
InvestJournojowy K

@Stary_gracz Specjalna zagrywka? Raczej nie w tym sensie, o jakim piszesz. Bo zagrywka, by sprowokować do dyskusji owszem, co zresztą sami napisaliśmy. Ale nie jest to na zasadzie „dajmy jakąś kontrowersyjną liczbę, żeby wywołać szum”. My zawsze oceniamy swoją własną, intuicyjną metodą i naszym zdaniem Tank steama raczej nie podbije 😛 Ale oczywiście jesteśmy bardzo ciekawi Twojego zdania. Jaka jest Twoja prognoza (w tys. szt) i dlaczego uważasz, że sprzeda się lepiej niż 15k? Bo argument o krzyżówce CMS + militaria dla nas właśnie jest minusem. To wszystko już było w CMS, a później w DB, i o ile w… Czytaj więcej »

DarekP
Gość
DarekP

Ponieważ jestem fanem zarówno motoryzacji, jak i historii (głównie militariów i strategii), nadto pogrywam w WoTanks i już niestety bardzo sporadycznie w strategie uważam, że TankMechanik to będzie co najwyżej ciekawostka dla maniaków. Zasadniczo jednak zupełnie nie kupuję tych symulatorów od Playway’a to mogę się mylić. W każdym bądź razie wydaje się, że im prostsze i obejmujące tematyką jak najszerszą grupę odbiorców (takie tematy z życia Kowalskiego), tym większe zdają się możliwości zwrotu z takiej gry. Niemniej jednak jestem strasznie zaskoczony ich wynikami finansowymi i tylko w nich oraz wypuszczeniem na konsole największych tytułów upatruję wzrostu kursu. Nie licząc symulatora… Czytaj więcej »

wolny
Użytkownik
wolny

Strasznie zaskoczony in plus czy minus?

Homer
Gość
Homer

No cóż… Jesteś zaskoczony bo nie znasz spółki. Gdybyś znał to byś nie był. W zeszłym roku wyszedł bardzo dobry uboat, dobre dodatki do hf, dodatki do Cms, Cms na konsole, mnóstwo gier na switcha itd. Wszystkie te drobne produkcje promują się nawzajem przez bundle, cross promo, kupony… To jest zupełnie złe podejście w upatrywaniu wzrostu kursu przed jakimś wydarzeniem lub po. To nie ten model biznesowy. Dzięki dywersyfikacji ryzyka, dzięki wielu małym produkcjom można korzystać z dobrodziejstw branży gamingowej (niski próg wejścia, łatwość globalnej dystrybucji, potencjalne duże zyski obarczone jednak dużym ryzykiem) i przy okazji ograniczyć ryzyko do minimum… Czytaj więcej »

DarekP
Gość
DarekP

Dokładnie o tym pisałem. Rozdrobnienie produkcji okazuje się korzystnie wpływać na wyniki, za co w głównej mierze zdaje się odpowiadać niski koszt wytworzenia tych gierek. I tu jest sedno – „gierek”. Może jestem już za stary ale produkty PLW po prostu do mnie nie trafiają. Chyba zawsze byłem bardziej wymagającym graczem i przez to nie doceniłem Spółki. No cóż chylę czoła przed waszmościami.

Tomek
Gość
Tomek

Play przez kilkanaście lat był producentem „koszowych” gier dla niewymagających klientów marketów. Teraz z powodzeniem przeniósł ten model na Steama. Współpracowałem przez lata z Panem Krzysztofem (zajmował się organizacją produkcji) i Panem Jackiem (zajmował się dystrybucją) i dobrze życzę PLW. Oby udało im się odkryć jakiś megatalent deweloperski lub wprowadzić na rynek kolejny hit na miarę House Flipper. Bo duża podaż miernych tytułów nie jest kierunkiem rozwoju, który stworzy nowego giganta na rynku.

Tomasz
Gość
Tomasz

Teraz czas na rajd 11 bit pod premierę P8…

InvestJournojowy K
Użytkownik
InvestJournojowy K

@Tomasz No wydaje nam się, że powoli zbliżają się lepsze czasy dla 11B 😀 TOP3 gamedevu trochę już im odskoczyło, trzeba gonić 😀

Damian
Gość
Damian

Bardzo dobra analiza. Wlasnie wczoraj opublikowalem video o moich spolkach gamingowych:
🦾 Dlaczego Inwestowac w Spolki Growe? 🕺🏻 Zainwestowalem $75,000, Wplyw Chinskiego Koronawirusa z Wuhan na Rynek Akcji🦠
https://youtu.be/XKWRQ7DNL2I